on henkilöstöosaamisen ammattilaisille suunnattu lehti, jossa käsitellään henkilöstön kehittämiseen, hyvinvointiin ja muutoksen edistämiseen liittyviä ajankohtaisia aiheita.
Lue e-lehti

HR viesti 2/2017

Nurmijärvellä kehitetään mallia, jonka avulla työpaikalla kytevät konfliktit saadaan nitistettyä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Nurmijärven kunnan työhyvinvointisuunnittelija Tiina Nurmi ja henkilöstöpäällikkö Leena Ojala sanovat yhteen ääneen, että arjen esimiestyö on avainasemassa ristiriitojen ennaltaehkäisyssä. Pohdimme miten narsisti työyhteisössä voi vaikuttaa työtovereihin ja työntekoon. Toimittajamme vieraili myös Tieto Oyj:n uudessa pääkonttorissa Espoossa, jossa uudistetun monitilatoimiston tilat ovat yhdistelmä ratkaisuja, joissa teknologian hyödyntämisellä on myös tärkeä rooli. Lehti käsittelee myös muun muassa yrityskulttuuria, osaamisen kehittämistä henkilöstöalalla sekä kiky:ä eli kilpailukykysopimusta.

lue lehti » | sisällysluettelo » | lataa pdf-versio lehdestä (11.8 Mb)  »
Tilaa!

 

Jean Martin
kykyratkaisuarkkitehti, CEB

Jean Martin on kykyratkaisuarkkitehti parhaita käytäntöjä edistävässä teknologiayrityksessä, CEB:ssä. Johtavien organisaatioiden kanssa työskentelevä CEB antaa johtajille osaamisen ja ratkaisut kykyjen, toimintojen ja asiakkaiden tehokkaaseen hallintaan.



3 keinoa parantaa ehdokaskokemusta

Kuten jokainen asiakaspalvelussa työskentelevä voi todistaa, asiakkaat vaativat yhä enemmän sekä asiakaspalvelijoiden että itsepalvelua tarjoavien teknologioiden kanssa käymältään vuorovaikutukselta (puhelimessa, verkossa tai somessa). CEB:n tutkimuksen mukaan työnhakijatkaan eivät ole erilaisia.

Yritykseltä työpaikkaa hakevien ehdokkaiden odotukset yrityksen kanssa käymältään vuorovaikutukselta lisääntyvät heidän kuluttajina saamansa kokemuksen myötä. Tämä muodostaa yrityksille riskin tai mahdollisuuden, koska hakijat voivat myös olla nykyisiä tai tulevia asiakkaita.

Rekrytointiprosessin aikana tehdyn huonon vaikutelman hintana voi olla hyvän työntekijän ja arvokkaan asiakkaan menettäminen. Ja koska kokemusta on helppo levittää somessa, yhdestäkin huonosta (tai hyvästä) vaikutelmasta voi tulla pysyviä seurauksia.


Kolme keinoa parantaa ehdokaskokemusta:

1. Tiedota jokaiselle rekrytointiprosessiin osallistuvalle, että huono ehdokaskokemus on liiketoimintariski: CEB:n kokoamat tiedot osoittavat, että neljännes ehdokkaista ilmoitti rekrytointikokemuksensa olleen kielteinen viimeisimmän työnhaun aikana. Tällainen kokemus karkottaa parhaatkin ehdokkaat ja voi aiheuttaa sen, että he ja heidän ystävänsä ja some-seuraajansa karttavat yrityksen tuotteita ja palveluja..

2. Omaksu ehdokkaan etusijalle laittava ajattelutapa: Yrityksen rekrytointitiimit, jotka näkevät rekrytointiprosessin pelkkänä oikeiden ehdokkaiden valintakeinona, saattavat tuhlata aikaa ja rahaa. Ehdokaskeskeisempi toimintatapa tarjoaa oikeita tietoja työnhaun oikeassa vaiheessa ja edellyttää ehdokkailta oikean määrän vaivaa. Älypuhelimien käytön laajetessa ja milleniaalien tulviessa työmarkkinoille on erityisen tärkeää, että suuri osa tällaisista tiedoista ja vuorovaikutuksesta voidaan hoitaa mobiililaitteella.

3. Anna ehdokkaille selkeää ja läpinäkyvää palautetta: Huono viestintä on kielteisen ehdokaskokemuksen avainsyy. Kun rekrytoijat keskittyvät ehdokkaiden saamiseen rekrytointiprosessin läpi, he eivät aina viesti ehdokkaiden kanssa kunnolla. Rakentavan ja arvokkaan palautteen liittäminen rekrytointiprosessiin sopivassa vaiheessa pitää ehdokkaat sitoutuneina ja estää myös heitä jättämästä prosessin kesken.

Lue lisää hyvin tehokkaasta ja tuloksia tuottavasta valintaprosessista, joka hyödyttää sekä yritystä että ehdokasta sallimalla parhaiden palkkaamisen tinkimättä rekrytoijan tai ehdokkaan kokemuksesta.





HR viesti on myös Facebookissa! »»

PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prologistiikka »     prometalli »     proresto »     seatec »