mainos_1021

Rekrytointi (rekrytointityökalut)
Yrityskulttuuri

Aitous on työnantajamielikuvan perusta

Hyvä työnantajamielikuva ja hakijakokemus syntyvät työntekijöiden ja -hakijoiden arvostuksesta

artikkelikuva: Aitous on työnantajamielikuvan perusta

Työssään viihtyvät työntekijälähettiläät luovat työnantajamielikuvaa kertoessaan sosiaalisessa mediassa työpaikan arjesta. Työntekijöitä ja -hakijoita arvostava ilmapiiri sekä aktiivinen hakuprosessi puolin ja toisin parantavat hakijakokemusta.

Työnantajamielikuva on laaja kokonaisuus, jonka kehittämisessä ovat HR:n lisäksi mukana organisaation työntekijät ja esimiehet.

”Myönteisen työnantajamielikuvan luomisessa työpaikkaansa tyytyväisillä työntekijöillä on suuri merkitys”, kertoo myyntijohtaja Paula Kalliokoski Visma Enterprise Oy:stä.

Työtyytyväisyyden osa-alueita ovat merkitykselliset ja motivoivat työtehtävät, arvomaailmojen kohtaaminen sekä organisaatiokulttuuri. Esimiestyössä tärkeää on työntekijöiden tukeminen ja oikeudenmukainen kohtelu sekä mahdollisten työpaikan haastetilanteiden ratkaiseminen varhaisessa vaiheessa.

”Työnantajamielikuvaa ei voi teeskennellä, sillä se pohjautuu luottamukseen, työpaikan arvoihin ja toimintatapoihin”, toteaa liiketoimintajohtaja Stefan Taurén.

”Sosiaalisessa mediassa työstään ja työpaikan arjesta kertovat työntekijälähettiläät ovat parhaita työnantajamielikuvan nostattajia”, Kalliokoski sanoo.

Verkostot ja teknologia rekrytoinnin tukena
Työnantajamielikuva vaikuttaa hakijoiden kiinnostukseen hakea avoinna olevia tehtäviä. Suosittelun kautta tieto avoimista tehtävistä leviää organisaatiossa työskentelevien verkostoille. "Sisäinen tiedottaminenkin on tärkeää”, Taurén huomioi.

Nykypäivän hakijat ovat aktiivisia ja odottavat saavansa tietoa hakuprosessin etenemisen eri vaiheista ja omasta etenemisestään kohti unelmatyötä.

”Hakijakokemusta voidaan parantaa huolehtimalla yrityksennäköisten rekrytointisivujen ulkoasusta ja sisällöstä sekä aktiivisesta, molemminpuolisesta viestinnästä hakuprosessin aikana”, Kalliokoski kuvailee.

Visma

Rekrytointiin kehitetyt sovellukset auttavat hakemusten käsittelyssä ja hakuprosessin aikaisessa viestinnässä. Taurén uskoo, että jatkossa tullaan hyödyntämään muun muassa tekoälyä ja chatbotteja sekä automatisoimaan tiettyjä toimintoja.

Kalliokoski näkee myös, että teknologia helpottaa rekrytointia, mutta sen takana on aina ihminen. Palkkaavan esimiehen on oltava hakijoiden saatavilla hakuprosessin aikana ja annettava heille palautetta.

Lisätietoja: www.visma.fi

Teksti: Merja Maukonen

Julkaistu: 09/2019

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

UUSIMMAT

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
HR-viesti 2/2024

HR viesti



Seuraa HR viesti
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »