mainos_1021

Pelillistäminen

Pelillisyys innostaa oppimaan

Interaktiivinen ja osallistava peli on oivallinen vaihtoehto kalvosulkeisille

artikkelikuva: Pelillisyys innostaa oppimaan

Pelillistetyt vuorovaikutteiset henkilöstökoulutukset ovat joustava tapa järjestää koulutusta etänä ja paikan päällä. Peli saa ihmiset pohtimaan asioita ja sisäistämään esimerkiksi muutosprosessit omasta näkökulmastaan ja konkreettisella tavalla.

Pelillstetyssä koulutuksessa pelien mekaniikka ja dynamiikka tuodaan osaksi oppimisprosessia. Pelillisyys elävöittää henkilöstökoulutuksia sekä tuo niihin rakennetta ja vaihtelua.

”Pelillistetyt koulutukset voi suorittaa myös etänä, mikä tuo joustavuutta etä- ja hybridityön sekä monipaikkaisten työpaikkojen yleistyessä”, sanoo toimitusjohtaja Riku Alkio Seppolta.

Seppo on kotimainen mobiililaitteille suunniteltu pelillistämisalusta, jonka avulla kuka tahansa HR-ammattilainen voi muuttaa koulutuksensa interaktiivisiksi peleiksi.

Seppo on parhaimmillaan mm. erilaisten muutosprosessien tukemisessa, strategian tuomisessa osaksi yrityskulttuuria ja perehdyttämisessä. Mahdollisuus kommunikoida pelin välityksellä luo yhteisöllisyyttä.

CTA

Vuorovaikutteinen koulutus innostaa

Riku Alkio sai idean Seppoon työskennellessään lukion opettajana. Seppoa onkin kehitetty alusta alkaen pedagogisista lähtökohdista, ja pelillisyys osallistaa myös passiivisia opiskelijoita.

”Pelillisyys ei ole vain lasten ja nuorten juttu, vaan pelin avulla tapahtuva oppiminen innostaa, sitouttaa ja motivoi kaikkia ikään ja sukupuoleen katsomatta”, Alkio sanoo.

Pelissä oleviin tehtäviin voi vastata mm. tekstillä, valokuvilla sekä video- ja audiotiedostoilla. Ohjaaja voi seurata edistymistä sekä antaa palautetta ja tukea oppimiseen.

”Käyttäjäystävällisessä Seppossa koulutuksen voi pilkkoa sopivan kokoisiin paloihin. Esimerkiksi perehdyttäessä uusia tasoja voi avautua viikoittain, jotta työntekijä ehtii sisäistää asiat”, Alkio sanoo.

kuva

Seppon kouluttaja on mukana ensimmäistä peliä rakennettaessa, jolloin yrityksessä peliä ohjaava henkilö oppii tekemään pelejä ja käyttämään alustaa.

Seppolla on käyttäjiä 50 eri maassa. Maailman suurin oppimateriaalien kustantaja Pearson on hiljattain tehnyt Seppon kanssa sopimuksen alustan käyttämisestä.

Lue lisää: seppo.io/for-business/

Teksti: Merja Maukonen

Julkaistu: 10/2021

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

UUSIMMAT

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
HR-viesti 2/2024

HR viesti



Seuraa HR viesti
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »