Hyvinvointi
Yrityskulttuuri
Työterveyshoitaja työkykyjohtamisen tukena
Työterveyshoitajan työssä kohtaa monia organisaatioita ja tilanteita erilaisissa olosuhteissa. Kokemus antaa samaan aikaan osaamista hyvin moninaisten tilanteiden kohtaamiselle sekä näköalapaikan alati muuttuvan työelämän keskiössä.
Onnistuneella työkykyjohtamisella saavutetaan yrityksissä
säästöjä, tuloksellisuutta ja panostetaan työntekijöiden hyvinvointiin.
Pelkästään yhteiskunnallisesta näkökulmasta työkyvyntukeminen
ja työurien pidentäminen on yksi työterveyshuollon
tärkeimmistä tehtävistä. Työterveyshuolto on erinomainen
kumppani yrityksille työkykyjohtamisen käytänteiden kehittämiseksi.
Tärkeää on, että yritysten tarve työkykyjohtamisen kehittämisessä
ja työterveyshuollon osaaminen kohtaisivat toisensa.
Merkityksellistä työkykyjohtamisessa on ennaltaehkäisevä
ote. Sairaudenhoito ei ole työterveyshuoltoa, sairaudenhoito
on työnantajan maksama etu työntekijöille. Jos työkykyongelmaan
ei tartuta ajoissa, voi työntekijä sairastua ja tulla työkyvyttömäksi.
Monessa yrityksessä kaivataankin tukea ja ymmärrystä
työkykyongelmien varhaiseen tunnistamiseen. Sairastumista
voidaan pitää työkykyongelmien varhaisen tunnistamisen
epäonnistumisena. On tärkeää pohtia, olisiko jotain voitu
tehdä toisin ja tunnistaa tilanne ajoissa sekä kehittää työkykyjohtamista
sen pohjalta.
Työkykyjohtamisen kehittämistä pitäisi tapahtua yrityksissä
jo pelkästään sen suhteen, mihin aikaan tai missä vaiheessa
työkykyongelmaan tulisi reagoida. Työterveyshoitaja
on yleensä ensimmäinen henkilö, joka saa tietää työkykyongelmasta
joko työntekijältä itseltään tai työnantajalta.
Merkityksellistä
työkykyjohtamisessa
on ennaltaehkäisevä ote.
Miltä näyttää ongelmatilanteet työkyvyn
tukemisessa työterveyshoitajan näkökulmasta
Työterveyshoitajalle on suhteellisen tavallista saada yhteydenottoja,
joissa työnantaja työntää vastuuta työterveyteen yksinkertaisissakin
työkykyongelmissa. Vaikka suurin osa työkykyä
tukevista toimenpiteistä pitäisi sopia työpaikalla keskustellen,
koska ne ovat siellä parhaiten ratkaistavissa. Pahimmillaan
työkykyongelman ratkaiseminen halutaan työntää työterveyteen
kokonaisvaltaisesti. Yhteydenotot voivat olla sisällöllisesti
sellaisia, missä pyydetään kirjoittamaan lausunto, jonka
avulla voitaisiin irtisanoa työntekijä tai halutaan, että työterveyshoitaja
soittaa työntekijälle ratkaistakseen vaikean asenneongelman.
Tilanteet voivat yrityksissä olla kestäneet jo pidemmän aikaa, tulehduttaen osapuolten välit, minkä myötä
työterveyshoitaja herää ristitulitilanteeseen.
Työterveyshoitaja kohtaa vaikeita tilanteita, kun työntekijä
kertoo vastaanotolla omasta uupumuskuormituksestaan. Työterveyshoitaja
ei voi viedä työntekijän asiaa esimiehen tietoon,
ilman työntekijän suostumusta ja potilastietosuojalakiin
vedoten. Vaihtoehtoisesti esimies soittaa työterveyshoitajalle
ja kertoo hankalasta tilanteesta, mutta ei ole keskustellut työntekijän
kanssa asiasta, eikä koskaan keskustele, vaikka näin
suositeltaisiin. Työterveyshoitaja toki kannustaa aina ottamaan
rohkeasti vaikean asian puheeksi työpaikalla ja antaa siihen
keinoja. Jos kyseessä on useita työntekijöitä koskeva tilanne,
voi työterveyshoitaja tehdä työpaikalle suosituksen tilanteen
selvittämiseksi.
Luottamus on tärkeä osa työkykyjohtamista. Työkykyongelmista
voidaan keskustella organisaatiolähtöisesti yhteistyötapaamisissa
työterveyshoitajan ja yrityksen välillä. Käytännössä
yritys käy läpi yhteistyötapaamisessa omassa seurannassaan
tai havaitsemiaan työkykyongelmia, joita työterveyshoitaja
voi selvittää työterveydestä käsin. Tällaisissa tilanteissa
yhteistyön ja luottamuksen osapuolten (työntekijä – työnantaja
– työterveys) välillä tulee olla hyvä. Luottamuksen säilyttämiseksi
yksilöä tukiessa, työnantaja ottaa työntekijän kanssa
puheeksi, että hän ilmoittaa tilanteesta työterveyshoitajalle. Ja
työterveyshoitaja ottaa yhteyttä vasta sitten työntekijään tilanteen
tarkempaa kartoitusta varten.
Luottamus on
tärkeä osa
työkykyjohtamista.
Miten työkykyjohtamista tulisi kehittää
työpaikoilla?
Työkykyjohtamisen kehittämisessä työpaikalla ilmenee kaksi
keskeisintä asiaa: aika ja inhimillisyys. Ajalla tarkoitetaan sitä
hetkeä, kun kysytään varhaisen välittämisen kulttuurin mukaisesti
työntekijältä: mitä kuuluu? – ennen kuin ongelmaa on
edes havaittu. Mitä kuuluu? -kysyminen on jo itsessään välittämistä
ja siinä hetkessä pysähtymistä. Inhimillisyys koskee
nähdyksi ja kuulluksi tulemista, työntekijän näkökulman, elämäntilanteen
ymmärtämistä sekä hänen eteenpäin auttamista
tarpeen mukaisesti. (kts.kaavio)
Työkykyongelman ennaltaehkäiseminen
Työkykyjohtamisen epäonnistumista työpaikalla voidaan myös
luonnehtia tilanteissa, joissa ongelma on jo ilmentynyt. Tärkeää
olisikin pysähtyä työkykyongelmien äärelle ja pohtia
ongelmaa käsitellessä, olisiko ollut jotain tehtävissä, ennen
kuin ongelmia havaittiin.
Työssä tulee olla ja kehittää työkykyä tukevat toimintamallit,
kulttuuri sekä kouluttaa esimiehiä kohtaamaan tilanteita
inhimillisesti sekä oikea-aikaisesti. Kehitystyön voi aloittaa,
vaikka ottamalla yhteyttä työterveyshuoltoon, jossa annetaan
tarkempaa tietoa ennaltaehkäisevästä työkykyjohtamisesta,
varhaisesta välittämisestä sekä esimieskoulutusta työkykyjohtamiseen.
Työkykyjohtamista voi kehittää yhteistyössä ja hyödyntämällä
työterveyshuollon osaamista. Työterveyshoitaja
antaa tietoa, ohjaa ja neuvoo työkykyyn liittyvissä asioissa.
Lisäksi työterveyshoitajalla on erilaisia työkaluja, jotka auttavat
työkykyjohtamisen
kehittämisessä. Esimerkiksi hän pystyy
analysoimaan
organisaation käynti-, sairauspoissaolo- ja työterveyden
kustannustietoja. Työterveyshoitaja voi käynnistää
työpaikkaselvityksen tai suunnatun selvityksen, joiden avulla
kartoitetaan työpaikan tilannetta, altisteita ja kuormitustekijöitä.
Selvityksistä kirjoitetaan raportit, joiden avulla pystytään esimerkiksi ennaltaehkäisemään työtapaturmien ja altisteiden,
kuten melun haittavaikutuksia, vaikuttamaan psykososiaalisen
kuormituksen tasoon ja vähentämään työstä koituvia fyysisiä
ja ergonomisia kuormitustekijöitä. Työterveyshoitaja voi toteuttaa
erilaisia kyselyjä sekä terveystarkastuksia, joiden avulla
saadaan tietoa organisaation työhyvinvoinnin ja työkykyisyyden
tilanteista.
Työterveyshuollossa
tuetaan yksilöitä
sekä työnantajaa.
Työterveyshuollossa tuetaan yksilöitä sekä työnantajaa.
Tarvittaessa järjestetään työterveysneuvottelu (kts. kaavio),
johon osallistuu työnantaja, työntekijä ja työterveyshuollon toimija.
Tärkeää on työkykyjohtamisen kehittämisen näkökulmasta
toimiva yhteistyö työterveyden ja yrityksen välillä.
Työkykyjohtamisen kehittämiseen on syytä osallistaa organisaatiossa
työsuojelua, joka selvittää esimerkiksi työpaikalla
riskienarviointia, työpaikan turvallisuutta ja terveellisyyttä. Työterveyshoitaja
voi osallistua työsuojelutoimikunnan kokoukseen
ja auttaa näin työkykyjohtamisen käytänteiden kehittämisessä.
Pienemmissä työpaikoissa harvemmin on henkilöstöhallintoa,
eikä alle 20 työntekijän yrityksissä ole pakollista olla työsuojeluorganisaatiota,
jolloin työterveyshoitaja antaa ohjausta ja
neuvontaa työkykyasioihin. Työkykyjohtamisen kehittäminen
ja kulttuurin jalkauttaminen aloitetaan esimiehistä ja kerrotaan
työntekijöille hyvässä vuorovaikutuksessa työkykyjohtamisen
käytänteistä työpaikalla.
Ehkä tärkein kysymys onkin, hyödynnetäänkö työterveyshoitajan
osaamista riittävästi työkykyjohtamisen kehittämisessä?
Työterveyshuoltoa ei pitäisi pitää vain lakisääteisenä
pakkona organisaatiolle. Työkykyongelmia ei pitäisi pyrkiä
ratkaisemaan tulipaloja sammuttelemalla, vaan ennakoimalla
tilanteita. Työterveyshoitaja antaa informaatiota aina asiakassuhteen
alkaessa esimerkiksi työkyvyn tukemisessa, varhaisen
puuttumisen mallissa ja päihdemallissa. Tarvittaessa työterveyshoitaja
voi käynnistää työpaikkaselvityksen työolosuhteiden
kartoittamiseksi, joka antaa työkykyjohtamisen tilasta
sekä kehitettävistä kohteista tietoa. Asian äärelle olisi kuitenkin
tärkeä pysähtyä, sillä tiedon antaminen ei riitä, tietoa
pitäisi myös sisäistää ja käsitellä. Usein juuri kiire ja ajanpuute
sekä johdon sitoutumattomuus työkykyjohtamisen kehittämiseksi
ovat merkityksellisimpiä syitä uusien asioiden haltuun
ottamisen epäonnistumiselle.
Teksti: Miika Vestala
Kuvat: Pexels
Julkaistu: 08/2023