mainos_491

Rekrytointi

Miten tavoittaa oikeat osaajat?

artikkelikuva: Miten tavoittaa oikeat osaajat?

Oikean osaamisen tavoittaminen on yhä yleisempi ongelma yrityksille. Massasta erottuminen on haastavampaa, ja tietyillä aloilla sopivia osaajia ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi. Tämä voi olla myös yritysten kasvun esteenä. Mikä neuvoksi?

Tavoita myös passiiviset työnhakijat

Osaajien tavoittamisessa yksi tärkeimmistä asioista on näkyvyys oikeassa paikassa, oikeaan aikaan. Kun osaajista on pulaa, olet vahvoilla, jos onnistut rekrytointimarkkinoinnillasi houkuttelemaan passiivisia työnhakijoita. Passiivista työnhakijaa houkutteleva mahdollisuus syntyy, kun tehtävän kuvaus, ala ja uramahdollisuudet roolissa täsmäävät. Toki myös ilmoituksen pitäisi vielä löytää tiensä potentiaalisen osaajan silmien eteen.

Olennaista on olla näkyvillä siellä, missä potentiaaliset työnhakijat ovat. Jollain paikkakunnalla ja alalla se voi tarkoittaa näkyvyyttä paikallislehden verkkoversiossa, jollain taas aktiivista markkinointia sosiaalisessa mediassa tarkkaan mietitylle kohderyhmälle.

Erotu massasta

Yhä useamman yrityksen panostaessa nyt rekrytointimarkkinointiin ja työnantajakuvaan, on digitaalisissa kanavissa erottuminen haastavampaa. Niin työpaikkailmoitusta tehdessä kuin työnantajakuvaa rakentaessa tulisi katsoa myös ympärilleen ja miettiä, kannattaako tehdä täysin samoja asioita kuin muut. Keksisitkö jotain, millä erotut oikeasti joukosta? Se voi olla työpaikkailmoituksen tyyli, törkeä lupaus tai kertomus siitä, mikä teistä tekee erikoisen. Kannattaa miettiä, millaista ihmistä oikein haetaan – todennäköisesti et pysty miellyttämään kaikkia. Kohdista myyntipuheesi sille ryhmälle, mistä oikeanlaista osaajaa haetaan!

Yksi keino massasta erottumiseen on myös korostettu näkyvyys eri medioissa. Usein pienellä lisäpanostuksella on mahdollista saada huomattavasti laajempi yleisö omalle ilmoitukselle. Esimerkiksi pin-to-top tyylinen korostus Rekrytointi.com-palvelussa tuo moninkertaisen lisänäkyvyyden verrattuna normaaleihin työpaikkailmoituksiin.

Laura Rekrytointi Oy

Etsi osaajia myös oman hakijakannan ulkopuolelta

Erityisesti milleniaalien keskuudessa on nähtävissä trendi, että työsuhteet eivät ole enää niin pitkäkestoisia. Osaajat hakeutuvat aktiivisesti uusiin haasteisiin, kun he kokevat, että nykyinen tehtävä ei enää kehitä omaa osaamista. Tämä kasvattaa työvoiman vaihtuvuutta yrityksissä. Nuoren talentin pitäminen talossa on haasteellista – samalla pitäisi pystyä tarjoamaan osaajaa kehittävää työtä ja lupaavaa urapolkua tulevaisuuteen.

Nykyinen asetelma on ajamassa yrityksiä siihen tilanteeseen, että pelkkään omaan hakijakantaan ei voi enää nojata. Maailmalla yleisempi malli isommista talent pooleista on rantautunut Suomeenkin, ja yhä useampi yritys etsii osaajia myös ulkoisista lähteistä, kuten Rekrytointi.com Osaajapankista. Tämä mahdollistaa osaajien löytämisen oman hakijakannan ulkopuolelta, mutta vaatii toki myös aktiivisuutta tutustua osaajiin tarkemmin ja tarjota heille työtä.

Tutustu Rekrytointi.comin kohdennetun rekrytointimarkkinoinnin ratkaisuihin!

kuva
Mikko Kuhalampi
Rekrytointi.com tuotepäällikkö, LAURA Rekrytointi Oy
Kuva: Samu Hurskainen

Kirjoittaja Mikko Kuhalampi toimii LAURA Rekrytointi Oy:ssä tuotepäällikkönä ja vastaa Rekrytointi.com-työpaikkasivuston sekä Rekrytointi.com Osaajapankin kehityksestä.

kuva

Julkaistu: 02/2021

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

UUSIMMAT

Johtaminen
Koulutus
Yrityskulttuuri

Miksi yli 50-vuotiaiden osaamisen kehittämisen tulisi olla jokaisen yrityksen prioriteetti?

artikkelikuva: Miksi yli 50-vuotiaiden osaamisen kehittämisen tulisi olla jokaisen yrityksen prioriteetti?

Vain alle kolmasosa yli 50-vuotiaista kokee oman osaamisen kehittämisen tärkeäksi – näin julisti Barona valtakunnallisessa työelämätutkimuksessaan. Tarkoittaako tämä, että 50 vuotta on eräänlainen rajapyykki, jonka jälkeen on syytä vain rullata laakereilleen odottelemaan leppoisia eläkepäiviään? Kaikki on nyt nähty ja koettu.

PODCAST - YRITYSKULTTUURI ON KUNINGAS

mainos_459
mainos_444
mainos_456
mainos_478
mainos_458
mainos_485
mainos_445
mainos_452
mainos_466



Seuraa HR viesti
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »