mainos_343

Rekrytointi

Monikanavaisuus kuuluu moderniin rekrytointiin

artikkelikuva: Monikanavaisuus kuuluu moderniin rekrytointiin

Kuva: Pexels


Kun kilpailu osaajista kovenee, ratkaisuja etsitään niin kohdennetusta monikanavaisesta rekrytointimarkkinoinnista kuin selkeästä viestinnästä.

Johtaja tuskailee avoimeen paikkaan tulleen hakemusmäärän kanssa. Vaikka hakijoita on valtavasti, juuri sitä oikeaa ei tunnu löytyvän. Johtaja ei ole yksin, sillä moni organisaatio painii saman pulman kanssa. Hakemusten määrä ei korvaa laatua eikä takaa sitä, että rekrytointi saadaan vietyä loppuun saakka.

Rekrytointi on isojen haasteiden edessä, kun useilla aloilla kilpailu osaajista kovenee ja samaan aikaan pula osaavista tekijöistä kasvaa. Miten yritys erottautuu joukosta houkuttelevana työnantajana? Kuinka oikeat osaajat tavoitetaan?

Haasteita riittää myös työnhakijan näkökulmasta. Työpaikkailmoituksessa jää usein epäselväksi, mikä on työtehtävän kannalta kriittistä osaamista ja mitkä asiat kuuluvat vain työnantajan toivelistalle. Ilmoituksissa saatetaan etsiä superihmisiä tai kuvataan vaatimukset niin laveasti, että sadat hakijat innostuvat kokeilemaan onneaan. Puhumattakaan siitä, että hakija pidettäisiin ajan tasalla rekrytointiprosessin etenemisestä ja palautetta olisi saatavilla lopputuloksesta riippumatta.

Vahvista rekrytoinnilla työnantajamielikuvaa

LAURA Rekrytointi Oy:n Rekrytointi.com -urapalvelun tuotepäällikkö Mikko Kuhalampi tuntee hyvin edellä kuvatut haasteet. LAURA Rekrytointi Oy auttaa työnantajia onnistumaan rekrytoinnissa paremmin ja tehokkaammin digitaalisten työvälineiden avulla. Samalla se auttaa urallaan eteenpäin haluavia löytämään elämänsä työpaikan.

Kuhalampi korostaa rekrytoinnin merkitystä työnantajamielikuvan rakentamisessa. Tilaisuutta ei kannatta jättää käyttämättä, sillä hyvin hoidettuna siitä syntyy kilpailuetu. Työnhakijan muisti on yllättävän pitkä. Muistiin jää niin hyvä kuin huono kohtelu. Työnantajamielikuvastaan huolehtiva yritys panostaa myös hakijoihin, jotka eivät tule valituksi.

kuva
Kuva: Pexels

”Rekrytoinnilla on kauaskantoiset vaikutukset. Nyt kesätöitä hakeva voi olla viiden vuoden päästä se ammattilainen, joka olisi unelmatyöntekijä yritykselle. Jos tällöin työnhakijalla on kaksi vaihtoehtoa, voi kakkoseksi jäädä se yritys, joka ei edellisessä rekrytoinnissa hoitanut asioita kunnolla”, sanoo Kuhalampi.

Monikanavaisuus auttaa tavoittamaan osaajat

Miten luodaan miellyttävä, hyvin hoidettu ja tuloksellinen rekrytointiprosessi? Monikanavaisuus ja hakijalähtöisyys kuuluvat olennaisena osana moderniin rekrytointimarkkinointiin, jolla tavoitetaan paremmin myös passiivisia työnhakijoita. Digitaaliset rekrytointijärjestelmät, kuten LAURA™‑rekrytointijärjestelmä, tehostavat prosessia.

Mikko Kuhalampi muistuttaa, että osaajien tavoittamiseksi rekrytoivan yrityksen tulee olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

”Monikanavaisuus mahdollistaa oikeiden osaajien tavoittamisen. Esimerkiksi Rekrytointi.comin tapauksessa työpaikka näkyy myös sivuston ulkoisissa digikanavissa ja sosiaalisessa mediassa. Teemme asiakkaillemme räätälöidysti myös maksettua somemainontaa. Olennaista on näkyä juuri siellä, missä potentiaaliset hakijat ovat.”

”Henkilöstö kannattaa aktivoida mukaan rekrytointiin. On todella arvokasta, kun henkilöstö viestii avoimesta paikasta omin sanoin omille verkostoilleen. Se tuo lisää näkyvyyttä, mutta kertoo myös tyytyväisyydestä työnantajaan, jos sitä halutaan suositella muille”, sanoo Kuhalampi.

Parempi viestintä johtaa parempiin tuloksiin

Moni rekrytoinnin haaste voidaan ratkaista paremmalla ja oikein kohdennetulla viestinnällä. Mikko Kuhalammen mukaan tarvitaan selkeämpiä työpaikkailmoituksia, joissa kerrotaan työn sisältö avoimesti ja kiinnostavasti – kuitenkaan liikaa kaunistelematta. Huolellisesti suunniteltu tehtävänkuva ja prosessi sekä hyvä hakijaviestintä ovat kaiken a ja o.

kuva
LAURA Rekrytointi Oy:n Rekrytointi.com -urapalvelun tuotepäällikkö Mikko Kuhalampi sanoo, että henkilöstö kannattaa aktivoida mukaan rekrytointiin. On todella arvokasta, kun henkilöstö viestii avoimesta paikasta omin sanoin omille verkostoilleen.
Kuva: Samu Hurskainen

”Hakijaa tiedotetaan prosessin etenemisestä ja hänelle tarjotaan mahdollisuutta esittää kysymyksiä missä vaiheessa prosessia tahansa. Prosessi pysyy aikataulussa. Jos ei, niin sen voi paikata hyvällä viestinnällä. Hakija saa palautetta suoriutumisestaan haastatteluissa, tuli sitten valituksi tai ei”, summaa Kuhalampi onnistuneen rekrytointiprosessin osatekijöitä.

Monia aloja vaivaava osaajapula tuskin helpottuu merkittävästi tulevaisuudessa. Positiivisen työnantajamielikuvan ja kohdistetun rekrytointimarkkinoinnin rooli tulee entistä tärkeämmäksi.

”Laadukas rekrytointiprosessi on erottautumistekijä rekrytoivalle yritykselle. Kun saadaan hakijalle fiilis, että hänet todella otettiin tässä huomioon, yritys jää mieleen positiivisessa valossa.”

Julkaistu: 03/2021

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

LISÄÄ AIHEESTA

mainoskuva

PODCASTIT

mainos_413
mainos_436
mainos_382



Seuraa HR viesti
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »