mainos_831

Johtaminen
Rekrytointi (arviointityökalut, rekrytointityökalut)

Näin onnistuu hakijakokemuksen mittaus ja analysointi rekrytoinneissa

artikkelikuva: Näin onnistuu hakijakokemuksen mittaus ja analysointi rekrytoinneissa

Oletko miettinyt, millainen hakijakokemus ja työnantajamielikuva hakijoille jää rekrytoinneistasi? Entä mitä rekrytointiprosessissa kannattaisi parantaa? Kohtaavatko hakijoiden odotukset ja todellisuus keskenään? Olet aivan oikeiden kysymysten ääressä, sillä hakijakokemus ja työnantajamielikuva ovat entistä tärkeämpiä rekrytoinnin onnistumiskriteerejä.

Rekrytointi on vuoropuhelua, johon työnhakijat lähtevät tyypillisesti mukaan kiinnostavan rekrytointi-ilmoituksen huomattuaan. Tyypillisesti rekrytointi tavoittaa useamman hakijan, joista lopulta vain yksi tulee valituksi tehtävään. Valittu hakija on varmasti melko tyytyväinen rekrytoinnin lopputulokseen. Entä kaikki muut hakijat? Oletko koskaan kysynyt, miten rekrytointiprosessi hoidettiin hylättyjen hakijoiden mielestä? Etenikö prosessi luontevasti kaikkien hakijoiden näkökulmasta?

Sanotaan, että mielikuvia ja kokemuksia on vaikea mitata. Kysymällä kuitenkin oikeat kysymykset hakijakokemuksen mittaus ja analysointi ei olekaan niin mystistä kuin aluksi saattaa vaikuttaa. Hakijakokemus, työnantajakuva ja rekrytointien hoitaminen onnistuvat tiedon avulla, ja työnhakijat ovat parhaita tietolähteitä.

Hakijakokemuksen mittaus ja analysointi onnistuu rekrytointijärjestelmän avulla

Hakijakokemuksen mittaus onnistuu näppärästi LAURA™-rekrytointijärjestelmän avulla, kun mittauksen voi integroida saumattomaksi osaksi rekrytointiprosessia ja kerätä hakijoilta palautetta osana rekrytoinnin aikana tapahtuvaa vuoropuhelua. Myös GDPR on valmiiksi huomioituna, kun kyselyitä ei tarvitse hoitaa ulkoisella kyselytyökalulla. Palautekyselyn voi lähettää rekrytoinnin päätteeksi tai vaikkapa vaiheistetusti rekrytoinnin aikana.

Valmiiden mittarien ansiosta palautekyselyjen tekeminen on helppoa. Kysymyksiä ei tarvitse keksiä itse, vaan riittää, että seurattavat mittarit poimitaan valmiista valikoimasta. Yleisillä hakijakokemuksen mittareilla voi kartoittaa esimerkiksi, miten rekrytointiprosessin hoitaminen yleisesti ottaen sujui, oliko viestintä riittävää, mikä hoidettiin hyvin, mikä voitaisiin hoitaa vieläkin paremmin.

Mielikuviin ja odotuksiin kohdistuvilla mittareilla voi mitata esimerkiksi hakijoiden mielikuvia ennen työnhakua ja sen jälkeen sekä olisivatko hakijat kokemuksensa perusteella halukkaita olemaan mukana vastaavassa rekrytoinnissa jatkossakin. Rekrytointi-ilmoitukseen ja hakemuksen lähettämiseen kohdistuvilla mittareilla voi puolestaan tutkia rekrytoinnin alkuvaiheen sujumista kuten sitä, koettiinko tehtävänkuvaus riittävän informatiiviseksi, kokiko hakija pystyneensä kertomaan kaiken olennaisen hakemuslomakkeen välityksellä jne. Vastaavasti haastattelun, videohaastattelun ja henkilöarvioinnin sujumista pääsee tutkimaan näitä varten tarkoitetuilla mittareilla.

Myös hakijakokemuksen analysointi onnistuu kätevästi suoraan LAURA™-rekrytointijärjestelmässä, jossa kyselyiden tuloksia on mahdollista tarkastella modernien widgettien ja raporttien avulla.

Tutustu LAURA™an ja johda rekrytointeja tiedolla. Aloittaa voit vaikka heti!

CTA

Artikkelin kirjoittaja, LAURA™ tuotepäällikkö Marko Sirén, järjestää hakijakokemuksen mittauksesta ja analysoinnista maksuttoman webinaarin tiistaina 26.4.2022 klo 9. Webinaarissa tutustutaan palautekyselyiden luomiseen LAURA™-rekrytointijärjestelmällä, kyselyiden lähettämiseen rekrytoinnin eri vaiheissa sekä tulosten tarkasteluun raporttityökalun avulla. Lisätietoa webinaarista ja ilmoittautumislinkin löydät laura.fi-sivultamme.

Tutustu LAURA™an ja tilaa demotunnukset!

Julkaistu: 02/2022

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

UUSIMMAT

mainos_778



Seuraa HR viesti
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »