Yrityskulttuuri
Kulttuurimuutos ja miten se tehdään?
On helppoa olettaa, että tarve muuttaa yrityksen kulttuuria syntyy vain liiketoiminnallisista tavoitteista. Muutosprojektin ajurina voi kuitenkin olla myös hieman ylevältä kuulostava tavoite hyvän elämän luomisesta. Miksi, miten ja millaisin tuloksin ovat muutosmatkan tehneet rakennusalan pk-yritys, rekrytoinnin mikroyritys, markkinoinnin kasvuyritys ja kansainvälinen ohjelmistoyritys? Vaikka toteutukset ovat hyvin erilaisia, niihin kaikkiin on sisäänkirjoitettu ymmärrys ihmisestä ainoana pysyvänä kilpailuetuna.
Ainoa pysyvä kilpailuetu ovat ihmiset
– Kontiotuote Oy
Vuonna 2019 Kontio oli tehnyt tappiollisen vuoden. Kun uusi
toimitusjohtaja Mika Rytky tuli taloon, kulttuurille oli edelleen
leimallista kulmahuoneissa tehdyt päätökset ja organisaation
heikko vastuunottokyky. Sovitut strategiset toimet oli jääneet
tekemättä, tilanne oli lamaantunut.
Ensimmäisenä lakkautettiin johtoryhmä ja vastuuta jaettiin
organisaatioon. Missio ja visio uudistettiin – kirkastettiin
yhteinen tarkoitus ja suunta. Koko henkilöstö osallistui
arvoprosessiin, jossa luotiin uudet arvot, määritettiin
johtamisen arvolähtöiset periaatteet sekä luotiin arvolupaukset
käytännön toteutuksesta jokapäiväisessä työssä. Tavoitteena
oli luoda yrityskulttuuri, jossa kehittäminen olisi toiminnan
keskiössä ja jossa valta ja vastuu kulkivat käsi kädessä.
Tavoiteltiin korkean luottamuksen ilmapiiriä.
Kontiotuote Oy:n kulttuurimuutoksen ensimmäinen askel oli
toimitusjohtaja Mika Rytkyn mukaan johtoryhmän lakkauttaminen ja
vastuun jakaminen muille.
Kuva: Kontiotuote Oy
Noin 10 kuukautta kestänyttä kehitysprojektia tuki
organisaation ulkopuolinen HR-ammattilainen. Kulttuuriprojekti
näyttää onnistuneelta. Vuonna 2022 liikevaihto on saatu
kasvuraiteelle, henkilöstön työssä jaksaminen on parantunut,
reklamaatioiden ja tapaturmien määrä on vähentynyt, ja tulos
on reilusti voitollinen.
Henkilöstö ja kilpailijat ovat antaneet toiminnasta hyvää
palautetta ja toukokuussa 2022 Kontiolle myönnettiin Oulun
Kauppakamarin Vetovoima-palkinto. Matka on vasta alussa.
Tähtäimessämme on paras työpaikka, voimakas kasvu ja kunnianhimoiset ESG-tavoitteet. Uskon, että teknologia
tai prosessit eivät muodosta pysyvää kilpailuetua. Siihen
tarvitaan osaavia ja motivoituneita ihmisiä, jotka luovat
sen aina uudelleen. Tämän ymmärrys yritysjohdossa on
onneksi kasvanut, analysoi Rytky.
Pois oravanpyörästä – Rekrytointitalli Oy
Vuonna 2014 perustetun Rekrytointitalli Oy:n
henkilöstömäärä oli kaksi. Liiketoiminta junnasi paikoillaan,
toimintamalli oli raskas, töitä tehtiin myös viikonloppuisin ja
maanantai alkoi ottaa päähän jo sunnuntaina. Kokonaiset
projektit olivat yksittäisen henkilön vastuulla, mikä ei
mahdollistanut vaihtelevuutta tai joustavuutta.
Mukaan tuli sattuman ja tuttavan kautta ulkopuolinen
sparraaja.
Hänen avullaan käytiin perustavanlaatuinen
keskustelu omistajien arvoista ja siitä, millaisen elämän
ja työelämän
he halusivat. Prosessissa meni muutama
kuukausi ja tuloksena oli kolme olennaista arvoa:
hauskuus, asiantuntijuus ja älykäs toiminta. Vasta tämän
jälkeen lähdettiin miettimään liiketoimintaa. Vaikka
ulkopuolisen mukaantulo oli vähän sattumaa, olisimme
itse olleet liian lähellä asiaa toteuttaaksemme tällaisen
projektin. Ulkopuolinen näkee eri tavalla, pohtii
toimitusjohtaja Mikko Kaikkonen.
Rekrytointitalli Oy:n toimitusjohtaja Mikko Kaikkonen suosittelee
ulkopuolisen mukaanottamista, sillä hän näkee asiat uudesta kulmasta.
Kuva: Rekrytointitalli Oy
Sovittiin, että liiketoiminnassa pysytään uskollisena
määritellyille arvoille ja että toimintamallia muutetaan:
työroolit
määritellään jokaisen tekijän mieltymysten ja
vahvuuksien mukaan. Alettiin korostaa yrityksen roolia
asiantuntijana esimerkiksi markkinakatsausten kautta ja
luottaa omaan ammattitaitoon. Arvoista pitää joskus
maksaa, ja näin joudumme ajoittain tekemään esimerkiksi
kieltäytymällä yhteistyöstä hankalien asiakkaiden kanssa,
jatkaa Kaikkonen.
Tavoitteena oli paitsi luoda mieluinen työpaikka, myös
kasvattaa päälukua kolmesta 15 tekijään. Nämä olivat
karkeasti
samat tavoitteet kuin yritystä perustettaessa, nyt
kulttuurimuutos
kuitenkin toimi niiden mahdollistajana.
Merkkinä onnistumisesta Kaikkonen pitää sitä, että
henkilöstöllä on hyvä olla, kukaan ei juokse oravanpyörässä
eikä työ maistu puulta. Kiitosta
asiakkailta on tullut erityisesti
markkinointiviestinnästä, sillä se tuo lisäarvoa myös heille.
Tärkeää on liiketoiminnan ja kulttuurin yhteennivominen.
Suosittelen myös ulkopuolisen mukaanottamista,
sillä hän näkee asiat uudesta kulmasta, suosittelee
Kaikkonen.
Kilpailuetua yhteisohjautuvuudesta – Parcero Oy
Parceron kulttuuria lähdettiin tavoitteellisesti muuttamaan
5 vuotta sitten. Silloin kulttuurissa korostui startupmaisuus, ketteryys
ja nuoruus – palkkalistoilla oli lähinnä puoli tusinaa
opiskelukavereita. Yrityksen maturiteetti oli vielä matala, hallintoa
tai prosesseja ei ollut.
Muutoksen pisti alulle toimitusjohtaja Antti Jokelan lukema
Frederic Lalouxin kirja Re-inventing orgnizations. Se tuntui
osallistavalta, ihmisuskoiselta ja samaistuttavalta ajatusmallilta.
Halusimme rakentaa kulttuurista kilpailuetua ja hyvää elämää
työntekijöille. Aika ylevä tavoite, analysoi Jokela.
Parcero Oy:llä kulttuurimuutoksen pisti alulle toimitusjohtaja Antti Jokela.
Kuva: Parcero Oy
Projektilla oli muutama päätavoite. Ensimmäinen oli avoin
informaatio, joten kaikki paitsi salassapidettävä tieto on saatavilla
kaikille työntekijöille sähköisessä ympäristössä. Toinen
oli retrojen käyttö yritystasolla kerran kuukaudessa. Retrot olivat
yksi vaikeimpia muutoksia, sillä emme alkuun osanneet tai
olleet tottuneita tällaiseen ongelmien julkiseen analysointiin.
Se koettiin hyvän ilmapiirin rikkojana. Mutta malliin kypsyttiin
hiljalleen ja nyt tyyli on rakentavampi, kertoo Jokela. Kolmas
oli jaetun johtajuuden mallin edistäminen, jonka tukemiseksi
otettiin käyttöön bottom-up-kehitysprojektien lista Kaizen-mallin mukaan. Toimintamalli koettiin kuitenkin hankalaksi, koska
roolimäärityksiä ei ollut ja johtajuus koettiin sekavaksi. Päädyttiin
luomaan hieman enemmän rakennetta, rooleja ja linjauksia
päätöksenteon mekanismeihin, millä saatiin aikaan
vakautta työympäristöön.
Henkilöstön vaihtuvuus oli alkuvuosina korkeaa, sillä
uusi kulttuuri ja käytännöt eivät sopineet kaikille. Nyt Parceroon
jo hakeutuu ihmisiä, joille yhteisohjautuvuus ja matalan
valtaetäisyyden
kulttuuri istuu paremmin. Päätäntävalta on
nyt muutamilla henkilöillä, ja muita osallistetaan aktiivisesti eri malleilla. Käytössä on esimerkiksi johtoryhmä, johon voi
tulla kuka vain liiketoiminnasta kiinnostunut. Meillä on käytössä
kuuden kuukauden OKR-sykli ja säännölliset puolivuotiset
strategia-
ja tavoitekokoontumiset. Emme ole kauhean
dogmaattisia,
lähinnä etsimme meille sopivaa mallia ja tyyliä,
selventää Jokela.
Liiketoimintalähtöistä kulttuuria – Nortal
Tarve kulttuurin kirkastamiselle syntyi viime vuonna kasvustrategiasta,
joka haastoi kuusi vuotta aiemmin määritellyt
arvot. Vaikka ne olivat tuoneet yrityksen tähän pisteeseen, ne
eivät enää kuvaa täysin tämän päivän Nortalia.
Työryhmä määritteli yritykselle 4 kulttuurista peruspilaria,
toimintatapaa, joilla otettiin kantaa sitoutumiseen, arvontuottoon
ja tuloksiin, omistajuuden ottamiseen, itsensä ja muiden
voimauttamiseen ja ammatilliseen kasvuun yksilötasolla.
Nämä menivät koko henkilöstön työstettäviksi. Järjestettiin 26
paikallista aivoriihtä Suomessa, ja prosessissa tavoitettiinkin
huimat 70 % noin 200 työntekijästä.
Nortalin Suomen Head of People and Culture, Nanna Enström kertoo,
että he ovat palkanneet sisäisiä Talent managereita, joiden avulla
mahdollistetaan sisäisiä urapolkuja.
Kuva: Nortal
Vaikka pilarit on luotu vastikään, ne on jo jalkautettu joihinkin
HR-prosesseihin. Kulttuuri kehittyy evoluution kautta
ja ensimmäiset siemenet on nyt kylvetty, mutta paljon työtä
on vielä edessä, esimerkiksi työnantajamielikuvan ja johtamisen kehityksen parissa. Kulttuuri on meille vahva kasvun
mahdollistaja. Vaikka projekti lähti liiketoiminnallisista tavoitteista,
tekemisessä on säilynyt inhimillisyys ja sellainen lämpöisyys,
analysoi Nanna Enström, Suomen Head of People and
Culture.
Jo nyt yli 60 % henkilöstöstä raportoi ymmärtävänsä hyvin
yrityksen kulttuuria, jossa korostuu suorapuheisuus, pragmaattisuus
ja nopeatahtisuus. Kasvu ja kulttuuri ovat isoja asioita,
mutta niiden ohella on oltava tuki ja kasvun mahdollisuudet
yksittäisille työntekijöille. Tätä varten olemme esimerkiksi palkanneet
sisäisiä Talent managereita, joiden avulla mahdollistetaan
sisäisiä urapolkuja, jatkaa Enström.
Vinkkejä kulttuuriprojektiin:
1. Osta budjetin rajoissa ulkopuolista apua.
2. Keskity luomaan pysyvää kilpailuetua ihmisten –
ei teknologian tai prosessien – kautta.
3. Syö ja syötä pala kerrallaan – näin elefanttikin
joutui syödyksi.
4. Ole konkreettinen ja selkeä – älä jumiudu
pelkästään ylevään arvokeskusteluun.
5. Ota henkilöstö mukaan – olet palkannut
ammattilaisia, luota heihin.
6. Viesti jatkuvasti – niin, että puntit vähän tutisee.
7. Varaa aikaa – muutos vaatii toistoja ja virheitä.
8. Älä pelkää muutosta – hyväksy myös
henkilöstövaihtuvuus.
9. Uskalla luoda yritykselle persoona – erilaisuus on
kilpailuetu.
10. Sido tavoitteet myös liiketoimintaan – mittaa ja
todenna hyöty.
Teksti: Pia Klemetti
Julkaistu: 10/2022