Hyvinvointi
Valmennus
Yrityskulttuuri
Voimaa ammattiahdistuksesta
Kun oma elämäntilanne muuttuu, ammatillinen kehittyminen pysähtyy tai olosuhteet työssä vaihtuvat, saattaa turvallisuuden tunne ja työidentiteetti tärähtää. Kyse voi olla tietokirjailija Suvi Tuomikosken
määrittelemästä ilmiöstä Ammattiahdistus. Äkkiseltään negatiiviselta kuulostava ilmiö on kuitenkin loistava toimeenpaneva voima, joka pakottaa meidät yksilöt, yritykset ja niiden kulttuurin, sekä
johtamisen ja koko työelämän kehittymään.
Ammattiahdistus on määritelmältään se epämääräinen vatsanpohjassa
vellova olotila, joka syntyy ammatti-identiteetin
epävarmuudesta ja kyseenalaistumisesta tietyssä tilanteessa
tai muutoksen seurauksena. Mikä minusta tulee seuraavaksi,
olenko oikeassa paikassa, kuulunko omaan viiteryhmääni,
mitä minun pitäisi seuraavaksi oppia, teenkö merkityksellistä
työtä? Näitä kysymyksiä pohtii ammattiahdistunut.
Ammattiahdistus ei ole vain opiskelijoiden tai työelämän
kokemattomimpien jäsenten etuoikeus vaan se voi liittyä mihin
elämäntilanteen tai markkinatilanteen muutokseen tahansa:
opintojen keskenjäämiseen tai valmistumiseen, avioeroon, lapsen
syntymään, vanhempien ikääntymiseen, työttömyyteen,
paikkakunnan vaihdokseen tai vaikka oman nykyisen toimialan
murroksiin. Joskus ahdistusta saattaa synnyttää niin sanotusti
runsaudenpula eli valinnan vaikeus mahdollisuuksien paljouden
edessä.
Ammattiahdistukselta
ei kannata edes
yrittää välttyä.
Yhtäältä ammattiahdistus voi syntyä epävarmuudesta.
Globaalit
muutokset heilauttavat turvallisuuden tunnettamme ja
saavat meidät pelkäämään tuntematonta, mikä on hyvin inhimillistä.
Merkityksellistä oman selviämisemme kannalta on itsetuntemus,
resilienssi ja niin sanottu growth mindset eli perustassamme oleva usko tulevaan. Myös omat aiemmat kokemukset
erilaisista muutoksista saattavat vaikuttaa kokemukseen ja
siihen, paljonko epävarmuutta on liikaa.
Tietokirjailija Suvi Tuomikoski sanoo, että työpaikoilla ei tulisi hätkähtää puhetta ammattiahdistuksesta vaan ruokkia sen ansiosta syntyvää oppimista ja
kehittymistä. Näin saataisiin ilmiö normalisoitua ja siihen sisältyvä kehittymisen potentiaali hyödynnettyä.
KUVA: © TIIA JUUTINEN
Toisaalta ammattiahdistus syntyy odotuksista, joita joko
ympäristö tai me itse luomme. Vuoden 2022 TAT Nuorten
Tulevaisuusraportin mukaan 32 % yläkouluikäisistä ja toisen
asteen opiskelijoista pelkää työelämän olevan heille liian raskasta.
Tämä on kasvava ja huolestuttava trendi. Ei kouluissa
syyttä käsitellä enenevissä määrin työelämä- ja tunnetaitoja.
Kolmanneksi ammattiahdistusta synnyttää muun muassa
huono johtaminen. Nuoremmilla sukupolvilla on korkeammat
vaatimukset johtamiselle. Se voi olla yksi aivan keskeinen työpaikan
valinnan kriteeri eikä huonoa johtamista enää siedetä.
Työpaikoilta odotetaan avoimuutta, psykologisen turvallisuuden ymmärtämistä, osallistamista ja kasvun mahdollisuuksien
luomista, analysoi Tuomikoski.
Oppimisen
tavat ovat
moninaistuneet.
Ammattiahdistus on kehittävä voima
Ammattiahdistukselta ei kannata edes yrittää välttyä. Pikemmin
kannattaa miettiä, miten pärjään sen tunteen kanssa ja
miten menen tästä eteenpäin. Ammattiahdistus pakottaa meitä
tekemään muutoksia, joista voi aueta, vaikka polku johonkin
uuteen tai joista voi oppia uusia taitoja tai asioita itsestään.
Se voi tukea jokaisen ammatillista itsetuntoa.
Ammattiahdistuksella on myös yhteiskunnallinen merkitys,
ja sen voi vaivatta liittää myös Sitran 2023 Megatrendeihin.
Tutkimuksessa nostettiin keskusteluun myös jatkuvan oppimisen
vaade osana työelämää.
On hyödyllistä oppia tunnistamaan työmarkkinassa ja
sen taustalla vaikuttavia isompia liikkeitä, sillä ne ajavat meitä
kehittymään, harjaannuttavat meidät kohtaamaan muutostarpeita
ja päivittämään osaamistamme, muistuttaa Tuomikoski.
Esimerkiksi luonnon kantokyky vaatii paitsi uusia työvälineitä
ja tuotantotapoja, myös uutta osaamista ja jokaisen oman roolin
pohtimista osana tätä isompaa kuvaa. Keskeisiin työelämätaitoihin
kuuluu näin hyvä itsetuntemus, mukautumistaito sekä
jatkuva uuden oppiminen.
Ammattiahdistus kietoutuu ajan ilmiöihin
Ammattiahdistuksen lonkerot ulottuvat muihin ajankohtaisiin
teemoihin, kuten hyvinvointiin, eriarvoistumiseen, sitoutumiseen
ja teknologiseen kehitykseen. Ammattiahdistusta tarkastellaankin
entistä useammin paitsi oppimisen, myös hyvinvoinnin
näkökulmasta. Oppimisen tavat ovat moninaistuneet.
Oppimista tapahtuu arjessa joka päivä, kaikilla elämän sektoreilla.
Se ei ole enää erillinen lisä vaan luonnollinen osa elämää.
Jotta oppiminen olisi motivoivaa, on nähtävä sen hyödyt
ja konteksti, pohtii Tuomikoski.
Korona-ajan erilaiset työn tekemisen muodot ovat viime
vuosien konkreettinen ammattiahdistuksen synnyttäjä. Etäja
läsnätyön eriarvoistava vaikutus saattaa ahdistaa monia,
jos vaikka huomaa, ettei oma arki vastaakaan enää omaa
ammatti-identiteettiä. Saattaa tuntea kuuluvansa ihan eri viiteryhmään
kuin oli kuvitellut ja tuntea olevansa ikään kuin väärässä paikassa. Tämä voi heikentää sitoutumista työhön tai
työnantajaan, mikä osaltaan tukee ajatusta työpaikan vaihtamisesta.
Olisi hienoa, jos yrityksissä voitaisiin tarjota henkilöstölle
muun muassa uravalmennusta ja käydä avointa, luottamuksellista
keskustelua erilaista esimerkiksi talon sisäisistä urapoluista.
Se olisi ennalta ehkäisevää työtä, jolla suitsittaisiin
esimerkiksi turhaa vaihtuvuutta, kannustaa Tuomikoski.
Ammattiahdistus liittyy myös teknologiseen kehitykseen,
sillä sen avulla voimme jättää kerta toisensa jälkeen samana
toistuvat, vaaralliset tai fyysisesti raskaat tehtävät roboteille ja
tekoälylle. Voimme näin keskittyä siihen, missä olemme ainutlaatuisia:
luovuuteen, analyyttisiä, vuorovaikutteisia ja inhimillisiä.
Ammattiahdistuksen
ei tulisi olla kahtia
jakava vaan yhdistävä voima.
Johtajuudesta kilpailuetua
Ammattiahdistus liittyy tiiviisti myös johtamiseen sekä organisaation
sisäiseen puheeseen ja kulttuuriin. Johtaminen muuttuu,
koska sen on muututtava, sillä muutoin yritys ei houkuttele
motivoituneita ihmisiä. Ihmisten johtajaksi halutaankin luottamusta
ruokkiva, avointa keskustelua käyvä, puheeksiottava johtamisen ammattilainen. Vahva johtaja ei suinkaan väitä tietävänsä
kaikkea, vaan mahdollistaa tiiminsä oppimisen ja
ammatillisen kasvamisen.
Työ on inhimillistynyt. Työelämältä ja johtamiselta odotetaankin
sekä fyysistä että psyykkistä hyvinvointikeskeisyyttä,
lupaa puhua ammatillisista haaveista, epävarmuuksia ja odotuksista
– myös ammattiahdistuksesta. Pidetään luonnollisena
sitä, että työpaikkaa vaihdetaan entistä useammin ja se sovitetaan
osaksi kokonaista elämäntilannetta.
Ammattiahdistus normalisoituu
Työpaikoilla ei tulisi hätkähtää puhetta ammattiahdistuksesta
vaan ruokkia sen ansiosta syntyvää oppimista ja kehittymistä.
Näin saataisiin ilmiö normalisoitua ja siihen sisältyvä kehittymisen
potentiaali hyödynnettyä, korostaa Tuomikoski. Organisaatiot
ja työntekijät kehittyvät rinta rinnan, joten ammatillisesta
epävarmuudesta syntyvä kasvu on lopulta molempien
etu.
Kuten työelämän muutkin ilmiöt, myös ammattiahdistus on
normaalia tässä ajassa. Tämänhetkinen määritelmä kuvastaa ajan kuvaa, mutta se toki kehittyy suhteessa muihin syntyviin
trendeihin ja muutoksiin. Ammattiahdistuksen ei tulisi olla kahtia
jakava vaan yhdistävä voima, sillä se koskettaa meitä kaikkia.
Teksti: Pia Klemetti
KUVA: BASAM BOOKS OY
Julkaistu: 08/2023