Tiimit
Yrityskulttuuri
Kotimaan rahtipalvelun hengetär
Työ ja sen tekijä
Sujuvan logistiikan taustalla ovat nykyaikaiset verkkopalvelut ja henkilökohtainen asiakaspalvelu. Sari Starck on päässyt unelmatyöhönsä Varovan maantieliikenteen asiantuntijana.
Sari Starck huomasi jo noin parikymmentä vuotta sitten, että hänen ominaistaitonsa – tarkkuus ja täsmällisyys – pääsevät oikeuksiinsa logistiikan maailmassa. Kun tähän yhdistää iloisen asiakaspalveluasenteen, ollaankin jo napakympissä.
Varova on tunnettu pitkistä työurista ja hyvästä työilmapiiristä.
Lisäisin tähän vielä työnantajan osoittaman joustavuuden, Sari Starck sanoo.

Monipuolisia töitä
Sari on ollut Varovan palveluksessa vuodesta 1997. Työkokemusta on kertynyt taloushallinnosta, laskutuksesta, assistenttitiimiläisen työtehtävistä auto- ja meripuolella sekä viimeisimmät vuodet maantieliikenteen asiantuntijan roolissa.
Työtehtävät ovat monipuolisia ja päivittäin oppii uuttakin.

Nykyään työpäivät koostuvat kotimaan rahtipalvelun pyörittämisestä, maantieliikenteen tuontilähetysten avaamisesta järjestelmään ja ison asiakkaan lähetysten konsolidoinnista yhdeksi kuormaksi. Lisäksi saan tehdä tiimin assistenttien perehdyttämistä ja olla assistenttien tukena.
Yhdeksi tärkeäksi viihtyvyystekijäksi on Sarin kohdalla noussut Varovan puolelta osoitettu kokonaisvaltainen elämän ymmärtäminen.
Kun lapset olivat pieniä, sain tehdä osa-aikatyötä tietäen, että paluu kokoaikatyöhön onnistuu. Tämä elämänkaariajattelu jatkuu Varovalla edelleen . Myös lisäopinnot Markkinointi-instituutissa työn ohessa järjestyivät helposti, Sari kiittelee.

Kotimaan maantierahti rullaa Sarin käsien kautta
Seuraavissa pikkujouluissa Kauppakamarin 25-vuotiskunniamerkin saamiseen valmistautuva Sari on työskennellyt nyt kymmenisen vuotta maantieliikenteen tiimissä erikoistuen kotimaan rahtipalveluun.
Tämä on ehdottomasti minun juttuni. Olen päässyt hyödyntämään myös innovatiivista työotettani. Työssäni kertynyt kokemus on konkretisoitunut MyVarovassa, joka yhdistää nykyaikaiset verkkopalvelut ja antamani henkilökohtaisen asiakaspalvelun.
MyVarova on tasapainotettu hienosti. Logistiikka-palapelihallinnan lisäksi sujuva viestintä asiakkaalle päin onkin Varovan vahvuus, jolla se haluaa jatkossakin erottautua edukseen kilpailijoista.

Asiakas voi tehdä kuljetustilauksen helposti netissä, mutta häntä ei jätetä yksin tuskailemaan chatbottien tai puhelinautomaattien kanssa lisäkysymysten osalta. Minulle voi soittaa tai meilata. Vastauksen annan nopeasti. Parhaimmillaan tarjous syntyy jopa kymmenessä minuutissa ja tarvittaessa vaikka perjantain alkuillasta.
Erityisesti etätyöpäivänä voin helposti joustaa työajoissa, jos asiakas tarvitsee nopeasti vastauksia kysymyksiinsä. Vakioasiakkaiden tilaushistoria on muistissani, joten osaan kysyä heti oleellisia lisäkysymyksiä, joiden avulla varmistan rahdin sujuvan perillemenon vaikkapa lastauslaiturin puuttuessakin, lisäpalveluiden tarpeet huomioiden, Sari kertoo.

Kehitystyö jatkuu
Pitkän historian perheyhtiö panostaa oikeisiin asioihin: hyviin työntekijöihin ja asiakaspalveluun. Eli win-win-tilanteeseen.
Kotimaisen perheyhtiön arvot ovat myös Sarille tärkeitä. Arvot näkyvät arjen tekemisen tasolla. Henkilökunnasta halutaan pitää huolta.
Hybridityön mahdollisuus helpottaa arkea, Sari sanoo.
Rakenteilla oleva uusi toiminnanohjausjärjestelmä on seuraava kehitysaskel. Varovalaisille se tarkoittaa työn sujuvoitumista entisestään. Lisäksi se vahvistaa hyvää työnantajakuvaa.
Lisätietoja: varova.fi
Teksti: Päivi Remes
Julkaistu: 05/2025